User Generated Content Hub BBC groeit

De BBC User Generated Content (UGC) Hub bestaat nu uit bijna 30 journalisten. Zij gebruiken social media als bron. Maar het kanaal wordt ook gebruikt voor reacties.

De UGC-hub van de BBC is ontstaan na  de tsunami in december 2004 in Zuid-Oost Azië. De BBC kreeg veel beeldmateriaal van kijkers. Een aparte groep journalisten ging met deze content aan de slag.

Een half jaar later, juli 2005,  werd Londen opgeschrikt door vier bomaanslagen. Binnen de BBC werd het nu heel duidelijk: de newsroom van de BBC kan niet meer zonden de social media editor.

In de nieuwe newsroom in  het hartje van Londen, die na de zomer in gebruik is genomen, ontbreekt de UGC-Hub dan ook niet in het hart van de redactie, aldus Matthew Eltringham tijdens het festival PICNIC 2012 onlangs gehouden in Amsterdam.

Directeur van BBC Global News Peter Horrocks zei twee jaar geleden bij zijn aanstelling dat BBC-journalisten social media moeten gebruike als primaire bron. Twitter, Youtube, RSS-readers zijn volgens Horrocks essentiële instrumenten in de journalistiek. BBC-journalisten die deze mening niet deelden konden de BBC beter verlaten, aldus Horrocks.

Matthew Eltringham – ‘The importance of crowdsourced mapping in journalism’ from European Journalism Centre on Vimeo.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *